Hur mäter man ledarskap

HUR MÄTER MAN LEDARSKAP?

Hur mäter man ledarskap?

Att mäta ledarskap är en komplex process eftersom ledarskap omfattar en rad olika kvaliteter, färdigheter och beteenden som kan variera beroende på kontext. Trots de utmaningar det innebär att mäta finns det många mått på marknaden. De bygger på olika definitioner och använder olika metoder och verktyg. Det gör att de inte alltid är lätta att jämföra.

Mätandet beror på hur man ser

Måttet på ledarskap beror på vilken definition man väljer och vilka perspektiv som ligger bakom. Definitionen avgör till exempel vilka frågor, skalor, referensvärden som används. Det kan handla om man mäter förmåga, beteende eller utfall. Definition avgör också vilka nivåer mätningarna görs. Beroende på om man ser ledarskap som något individuellt eller om det är något som organisationen tillsammans gör, kan det också avgöra på vilken nivå man mäter. En kombination av perspektiv och metoder kan ge en mer komplett bild av ledarskapets påverkan på individ och organisation.

Några exempel på sätt att mäta

Beteendeskattning (bedömning)

Genom att använda standardiserade bedömningsinstrument (ofta enkäter) kan ledarskap mätas baserat på specifika beteenden som anses viktiga för framgångsrikt ledarskap. De kan till exempel omfatta kommunikationsförmåga, beslutsfattande, teambyggande eller konflikthantering.

Självutvärderingar

Ledare kan genomföra självutvärdering där de reflekterar över sitt ledarskap. Det kan handla om att fylla i frågeformulär eller andra självbedömningsövningar som är utformade för att identifiera områden för personlig utveckling.

Prestationsbaserade mått

Mätning av specifika prestationsresultat kan ge insikter om en ledares effektivitet. Det kan vara vilka mål som uppnåtts, projektframgång, teamets produktivitet eller bidrag till organisationens övergripande mål.

Ledarskapskompetensmodeller

Många organisationer utvecklar egna modeller som definierar de specifika kompetenser eller förmågor som krävs för ledarskap. Ledare bedöms sedan baserat på hur väl de uppfyller dem genom observationer, intervjuer och prestationsdata.

Utfallsmätningar

I mätning av utfall fokuserar man på de resultat eller effekter som ledarskapet genererar. Det bygger på antagandet att ledarskap alltid spelar en roll. Det kan göras på individ-, grupp- eller organisatorisk nivå. Tex arbetsprestationer, innovation eller hälsa.


Vi på TiRo ser ledarskap som situationsspecifikt och kopplat till uppgiften. Ledarskap bygger på resultat och att få saker att hända. Vårt sätt är att möta dig som ledare där du står och med de utmaningar du har istället för att tala om för dig hur det borde vara. Viktiga kompletterande förmågor är att kunna betrakta, lära och ställa om grundläggande.